צרו קשר

    ּ

    איך לטפל בדחיינות בחיים המקצועיים

    אם אתם חיים בהרגשה תמידית, שאתם דוחים מטלות בחיים הפרטיים והמקצועיים, יכול להיות שאתם דחיינים. 

    מהי דחיינות בעצם?

    דחיינות היא דפוס קבוע של התנהלות, המתאפיין בקושי לסיים משימות בזמן שהוקצב מראש, או לבצע מטלות שחוששים להתעמת איתן. מעבר לאי הנעימות שבדחיינות, יש לדחיינות, גם מחירים בחיים האישיים והמקצועיים/ לא פעם דחיינים מוצאים את עצמם משלמים קנסות וריביות על תשלום באיחור, ננזפים רבות על איחורים על ידי חברים, בני זוג, בוסים וקולגות ומסתובבים עם תחושת פגם בערך העצמי שלהם.

    על דחיינות בחיים המקצועיים והאישיים

    כמאמן אישי ועסקי עבדתי וליוויתי אנשי מקצוע רבים ממגוון תחומים, שאחת מהמטרות שביקשו להתאמן עליה, היא הדחיינות . כעובדים, אתם יכולים להרגיש שאתם יעילים, מתקתקים ופשוט עושים את העבודה שנדרשת מכם בחייכם המקצועיים. אתם מגיעים בזמן לעבודה, מבצעים את המשימות שנדרשות מכם ובסוף יום העבודה, מגיעים הביתה, מרגישים וחושבים שעשיתם את שלכם, אבל אתם סחוטים ועייפים. אם נבדוק את ההתנהלות שלנו בעבודה לפרטי פרטים, ייתכן שנמצא לעיתים תשובות אחרות.
    יפעת היא מזכירה במשרד עורכי דין. יש לה וותק של שנים במקום, המעסיק מעריך אותה ואת עבודתה והיא מציינת שטוב לה במקום העבודה. היא עומדת בזמנים, מבצעת את המטלות שלה בזמן ומעבירה את המיילים וההודעות הטלפונים בזמן המתאים לעובדים שבמשרד. אבל יפעת משלמת מחיר כבד על ההתנהלות "המוקפדת" שלה. למרות שיפעת עובדת טובה, המגרות בשולחן העבודה שלה, עמוסות במסמכים שממתינים לטיפול, ניירות לגריסה ומטלות נוספות שיפעת אינה מגיעה אליהן ולעיתים היא נשארת שעות נוספות בעבודה, בכדי לעשות סדר חודשי במטלות שנופלות בין הכיסאות.

    מהן הסיבות, לתופעת הדחיינות !

    לדחיינות בעבודה ובחיים האישיים, ישנן סיבות רבות, לדוגמא:

    • היעדר מוטיבציה: משימות רבות בחיינו המקצועיים הן משעממת, ולכן אנחנו מעדיפים לדחות אותן להזדמנות אחרת (שלא מגיעה אף פעם).
    • ביטחון עצמי ירוד, חשש מכישלון,  תחושה שמדובר במשימה שתהיה מאתגרת וקשה ליישום (יש מי שאומר על  משימות כאלו: "זה גדול עליי"). כאשר אנחנו לא מאמינים שנוכל לבצע את המשימה, או לא נוכל לבצע אותה היטב, קשה לנו יותר להתחיל ולבצע אותה. כל ביצוע של משימה, מלווה בחששות, מריחת זמן ודחיינות שגוזלים זמן עבודה יקר. עם רכישת בטחון עצמי גבוה יותר ע"י שינוי מחשבתי בגישה למשימה, הביצוע שלה הופך יעיל וממוקד יותר. 
    • היעדר אסטרטגיות יעילות שמאפשרות לנהל את הזמן בהתאם למשימות שיש לבצע

    איך אפשר לטפל בדחיינות בחיים המקצועיים?

    קיימים מספר שלבים שיכולים לעזור בטיפול בדחיינות:

      1. חווית הצלחה בספרו “הרגל העכשיו” (The Now Habit) – של הפסיכולוג האמריקאי ד"ר ניל פיורי הוא מתאר את הנטייה לדחות כמנגנון הגנה נפשי מפני חרדות. דחיית ביצוע המטלה באה עם תגמול מיידי בירידת המתח הנפשי. כאשר אין חוויית הצלחה שתפרוץ את מעגל המתח, מעגל הדחיינות עשוי להזין את עצמו.  
      2. מיקוד – כאשר יש לך סדר יום מסודר – אל תדחה אותו. תדאג לעשות את כל המשימות שקבעת לעצמך. נסה להבין מתי אתה מבזבז זמן ומתי אתה פרודוקטיבי יותר וסדר את היום שלך בהתאם. האם שעות הבוקר מתאימות יותר למשימות מונוטוניות או דווקא לשיחות? האם הזמן לאחר ארוחת הצהריים, הוא זמן יצירתי עבורך או זמן לפגישות?
      3. רשימת דחיינות – רשום לעצמך במהלך 2-3 ימים את כל הדברים שרצית לעשות אך לא הספקת או דחית. לאחר מכן כתוב למה לא ביצעת, מה הפתרון להבא ואיך אתה מרגיש עם הדחיינות.
      4. שינוי שפה – שנה את איך שאתה מדבר עם עצמך. ברגע שהשפה תהיה שפה של "אני בוחר לעשות" או "אני יכול" או "אני רוצה" יהיה לך יותר קל לגשת אל המשימות שלך. אנחנו מגיבים טוב יותר לשפה חיובית ולחיזוקים חיוביים.
      5. סינון – קח את המשימות שלך ודרג אותן לפי החשיבות שלהן ולפי הדחיפות שלהן. לאחר מכן, בנה את הלו"ז שלך בהתאם.
      6. מהסוף להתחלה – קבע לעצמך דד ליין שאותו אסור לחצות וטפס קדימה לתאריך הנוכחי.
      7. להגיד "לא" – אם אתה נתקל בבקשות רבות מידי אתה צריך להתחיל להגיד לא. איך תעשה זאת? תגיד באופן רנדומלי לא לבקשות של אחרים ובדוק איך אתה מרגיש עם זה. קח בחשבון, שיש אנשים  שיהיה קשה עבורם במיוחד משום שלהגיד "לא" יושב אצלם על פחד מעימותים. במצבים שכאלו כדאי לזכור שגם לאמירת "כן" יש מחיר: ממצוקה נפשית, לביצוע לא טוב של המשימה – דברים שיובילו לעימות. לאמירת "לא" יש ערך גדול בכך שהוא עשוי למנוע א ת העימותים האלו.
      8. טיימר – מדידת זמן המשימות שלך, יגרום לך להבין אלו משימות אתה "מתקתק" ואלו פשוט לוקחות לך המון זמן, מה שיעזור לך לבנות לו"ז מסודר.

    כל אחד יכול לשנות את דפוס הדחיינות אצלו, או שזה בלתי ניתן לשינוי?

    דחיינות היא דפוס שניתן לשינוי. טיפול יעיל בדחיינות יכול לכלול הבנה, מהן הסיבות בגללן אנחנו דוחים משימות מקצועיות לצד כלים מעשיים להתמודדות עם משימות. אם אתם רוצים לטפל בדחיינות, אתם מוזמנים לפנות אלי, אני מאמן אישי ועסקי וקאוצ'ר בכיר, בעל ניסיון של עשרות שנים. יחד נבנה תוכנית אימון, כדי שתוכלו להשאיר את הדחיינות מאחוריכם.

    למעלה

    השאר פרטים ואחזור אליך בהקדם

      ּ